Reparera iPhone

Om olyckan har varit framme och man har råkat skada sin iPhone så har man några olika alternativ för att reparera iPhone:

  • Man kan antingen skicka iväg den för reparation hos Apple Support
  • Man kan lämna in den för lagning hos en annan reparatör vilket är lite billigare 
  • Man kan också välja att spara en hel del pengar på att reparera iPhone själv på egen hand. Det behöver inte vara så svårt som många tror, speciellt om man är lite händig! Nedan listas de steg för hur man bäst går tillväga om man bestämmer sig för att reparera iPhone på egen hand. 

Steg 1 – analysera skadan

Det första som man bör göra om något händer ens iPhone är att ta reda på vad som är fel och vad det är som behöver lagas. Om det är så att man har tappat telefonen i marken och skärmen har spruckit så kan det såklart vara rätt uppenbart vad det är som behöver repareras. Men det kan också röra sig om andra skador, som kan uppstå när man tappar sin iPhone i marken. Om man tappar sin iPhone så man till exempel kameran gå i sönder eller mjukvaran kan påverkas av en hård stöt. Därför är det inte bara utsidan av iPhone som bör undersökas i det här steget, utan man bör också kontrollera hur telefonen fungerar. I det här steget brukar man således se om skadan är tillräckligt begränsad för att man ska kunna laga den själv, eller om felet är så pass omfattande att man faktiskt bör skicka iväg sin telefon till någon som är expert på att reparera iPhone.  

Steg 2 – Skaffa alla verktyg

När man har identifierat skadan så är det dags att se till så att man har alla de verktyg som krävs för att kunna reparera iPhone. Det kan ofta röra sig om små skruvmejslar vilka de flesta har hemma i sin verktygslåda, men som annars är enkla att få tag på. 

Steg 3 – reparera iPhone 

Om man är osäker på hur man ska gå till väga exakt så finns det numera mängder av instruktionsfilmer på internet och på youtube som man kan följa. De är pedagogiska och gör reparationen till en enkel match!

Därför är det bra att ta hjälp när man ska byta assistansbolag

Om man som brukare av någon anledning inte känner sig nöjd med sin assistans kan den sista utvägen vara att byta assistansbolag. Det är en process som vid en första tanke kan kännas både jobbig och lång men med rätt hjälp går det både smidigt och ganska snabbt. Den som önskar hjälp med att byta assistansbolag kan vända sig till en assistansförmedlare som sedan sköter i princip allt – här kan du läsa om fördelarna.

Oberoende hjälp för att byta assistansbolag

Den största fördelen med att anlita en assistansförmedling är att dom är helt oberoende. På så vis får man en rättvis bild av tänkbara aktörer och man kan bilda sig en egen uppfattning utan att bry sig om vad andra tycker. Oberoende hjälp i en sådan situation är värd mycket eftersom valet är så viktigt. För att hitta rätt kollar man bland annat på:

  • Behov
  • Krav
  • Önskemål

Stor chans att hitta en ”perfect match”

En annan av dom stora fördelarna med att ta hjälp av proffs för att byta assistansbolag är att dom använder sig av smarta verktyg för att hitta rätt. Man börjar helt enkelt med att nämna både krav och önskemål på det nya bolaget och därefter kan förmedlingen plocka fram dom aktörer som matchar. Dom som inte gör det kan sorteras bort med en gång och då behöver man inte lägga tid och kraft på att kolla upp dessa.

Utifrån dom företag som sedan matchat bestämmer man själv vilket eller vilka man vill boka in en träff med. Självklart står man också själv för att göra det slutgiltiga valet av nytt assistansbolag.

Som kund kan man överlåta hela jobbet

Processen med att hitta och jämföra aktuella bolag går ganska fort och det enda som kan sätta käppar i hjulet i processen är att det ofta finns en uppsägningstid på tre månader. Denna kan man i vissa fall få hjälp att försöka förhandla bort, så att bytet kan ske så snart som möjligt istället.

Vill man inte själv säga upp avtalet med det gamla bolaget kan man få hjälp även med det. Kort och gott kan man säga att man kan få hjälp med hela processen om man så önskar, alternativt bara med dom delar man vill.

Hitta rätt aktör för parterapi på Kungsholmen

Hitta rätt aktör för parterapi på Kungsholmen

Om ni är bosatt på Kungsholmen, eller jobbar här, kan det även vara smidigt att ha parterapi i närheten. Välj rätt aktör utifrån läge – och inriktning.

Läge – Var finns terapin?

Även om Kungsholmen inte är speciellt stort så är läget, i alla fall för vissa, helt avgörande. Det gäller att få ihop livspusslet med att hämta, lämna, handla och få kvalitetstid tillsammans. Att välja en aktör som ligger i närheten kan vara det avgörande som verkligen innebär att parterapin blir av.

Enklast att hitta de olika utförarna är via Google Maps. Sök efter Parterapi + Kungsholmen och gå sedan till den karta som då presenteras. Fördelen är att alla utförare visas med markörer på kartan samt med både adressuppgifter och länkar till hemsidor. Hitta var de olika utförarna håller till – enkelt.

Hitta aktörer med avtal för parterapi på Kungsholmen

Att en psykolog, beteendevetare eller terapeut har avtal med Stockholm Stad innebär att de kan anlitas för exempelvis parterapi till ett lägre pris. Denna tjänst erbjuds däremot enbart invånarna inom ett specifikt område. I Stockholm är det Stockholm Stad som listar alla aktörer med avtal. Vi hemsidan går det att filtrera fram enbart de som har parterapi på Kungsholmen och även se deras kontaktuppgifter. När avtal finns med Stockholm Stad gäller att:

  • Ett samtal inom parterapi kostar 450 kr totalt (för 2 personer)
  • Ett samtal varar i maximalt 90 minuter
  • Samma regler oavsett om det stadens anställda rådgivare eller privata utförare
  • Bokning sker direkt via den aktör som önskas
  • Samtliga aktörer i Stockholm kan ses via Stockholm Stads hemsida

Benämns som familjerådgivning

Hittar du ingen mottagning som passar era behov? En orsak kan vara att sökning sker efter mottagningar för parrådgivning – medan många kallar det för familjerådgivning. Oavsett ord så är målet att de som går på träffarna ska lära sig kommunicera bättre och hitta vägar att skapa en bättre relation.

Välja parterapi med inriktning

För vissa är det även viktigt att välja utifrån utbildning eller inriktning hos exempelvis psykologen. Ett företag anger bland annat att de har vidareutbildad personal inom sexologi och Hbtq samt Kbt. Önskas någon av de inriktningarna är det alltså viktigt att först kontrollera hur företaget jobbar.

Ta hjälp – oavsett om det är proaktivt eller mer akut.

Personlig assistans – Så fungerar det i Gävle

En person som är under 65 år och anser sig behöva hjälp i vardagen kan ansöka om att få personlig assistans. Du måste omfattas av LSS för att ansökan ska kunna bli beviljad. Här följer ett sammandrag av informationen på Gavle.se.

Ansöka om personlig assistans

Ansökan skickas in till Gävle Kommun och det är en biståndshandläggare som utreder ditt behov. Får du assistansen beviljad kommer kommunen eller ett assistansbolag i Gästrikland utföra assistansen. Ett alternativ är även assistanskooperativ även om detta är betydligt mer ovanligt än de andra två alternativen.

Välja assistansbolag

När biståndshandläggare godkänt att du har behov av assistans är det upp till dig att välja om kommunen, ett assistansbolag eller ett kooperativ ska vara anordnare. I Gästrikland finns ett par hundra personer som har personlig assistans och av dessa väljer de flesta att anlita ett assistansbolag. I Gävleborg finns totalt över 150 assistansanordnare med allt från stora assistansbolag till de som enbart anordnar assistans till en enda person. En lista över assistansbolag i Gästrikland kan begäras från biståndshandläggaren. Det finns även webbplatser som listar samtliga assistansbolag inom ett specifikt område där det även finns kontaktuppgifter till dem.

Innan du fyller 65 år

Assistans kan enbart beviljas till personer som är under 65 år. En person som däremot fått assistans beviljad före man fyllt 65 år får behålla denna hjälp även senare i livet. Det är därmed viktigt att man ansöker om denna hjälp före 65 års ålder.

När du valt utförare

När du valt om kommunen eller ett assistansbolag ska utföra assistansen är nästa steg en första träff. På denna träff går de igenom vad det innebär att få assistans och du får berätta om speciella önskemål. En genomförandeplan upprättas där överenskommelser noteras. Planen skrivs under av bägge parter så att det finns bevis på vad som upprättats. Både vid hjälp från kommunen och ett privat assistansbolag finns möjlighet att välja vilka som ska utföra hjälpen. Däremot behöver du själv inte vara arbetsgivare och ha det stora administrativa ansvaret. Det är bolaget eller kommunen som är arbetsgivare.

Byta bolag

Du har alltid rätt att byta assistansbolag till något annat i Gästrikland, förutsatt att detta bolag har avtal med kommunen. Det enda man behöver kontrollera är hur lång uppsägningstiden är och vänta ut denna tid innan nya aktören kan ta över ansvaret.

Vikten av varierad mingelmat i Stockholm

När du står som värd för en tillställning och har fått i uppgift att tillhandahålla mingelmat i Stockholm ställs du inför det svåra valet att välja rätter. Vanligtvis gör sig en blandning av svenska och internationella förrätter riktigt bra i vilket mingel som helst. Denna mix ger nämligen generellt sett en bra balans mellan rätterna och säkerställer att alla dina gäster blir nöjda. Just variationen är också viktigt när den ena maträtten efter den andra serveras. Det är bara om maten har en tillräcklig variation man som gäst kan uppskatta varje enskilt litet tilltugg.

Om tilltuggen som serveras är för lika varandra skapas en känsla av repetition. Detta gäller till exempel om du serverar fyra eller fem olika slags krustader med kräftstjärtar som alla har en liknande smak och presentation. Dina gäster kommer då snabbt bli uttråkade och knappt ens lägga märke till vad de äter. Det är därför viktigt att satsa på variation i mingelmaten. Det är dock väldigt enkelt att göra detta, då det finns ett närmast obegränsat urval av mingelmat i Stockholm att välja mellan, oavsett vilket lands unika kök dessa är tänkta att komma från. Du kan till exempel välja servera en antipasti med mousserande rödvin, bara för att bryta av denna med små salladskoppar innehållande getostrullar och därefter bjuda på halloumifries med olika röror – ja, möjligheterna är som sagt i princip obegränsade!

Företag som tillhandahåller läcker mingelmat i Stockholm

De restauranger och cateringfirmor som tillhandahåller mingelmat i Stockholm gör i allt större utsträckning för nya läckerheter på sina menyer. Dessa företag är inte minst i farten i samband med våra olika svenska högtider. Men även nu under hösten har de fullt upp med att testa olika slags mat som lämpar sig för mingel och erbjuda sina kunder att köpa denna.

Såvida du inte har lust att själv rusa till stormarknaden och införskaffa alla de olika ingredienser som krävs för att skapa den perfekta mingelmaten, gör du med andra ord bäst i att höra av dig till någon av dessa cateringfirmor och restauranger. Se bara till att efterfråga en salig blandning av rätter så kommer du inte göra dina gäster besvikna!

Så fungerar förmedling av assistansbolag

Har du nyss blivit beviljad att få personlig assistans? Då är nästa steg att välja om denna hjälp ska ges av kommunen eller av ett assistansföretag. Antingen jämför du flera olika bolag själv – eller så tar du hjälp av en förmedlare. Här beskrivs hur denna process går till. Att välja assistansbolag är inte helt lätt. En del passar inte utifrån det behov man har, en del passar inte utifrån att de för tillfället har fullt osv. En väg att enklare och snabbare få fram olika passande assistansbolag är att gå via en förmedlare. Tjänsten är gratis och utan förpliktelser att skriva något kontrakt.

Anna söker assistans

Anna har fått beviljad personlig assistans. Hon funderade först på att anlita Jönköping kommun men valde, efter att ha diskuterat frågan med vänner, att istället anlita ett assistansbolag. Däremot finns det ganska många assistansbolag i Jönköping och redan i kontakt med det första kände hon att det var svårt att avgöra vilka frågor som borde ställas.

I detta läge kontaktar Anna ett förmedlingsföretag. Dessa har samarbete med ett stort antal assistansbolag som erbjuder sina tjänster i och omkring Jönköping. Anna får prata med en av de anställda på förmedlingsföretaget för att beskriva sina behov och vad hon tycker är viktigt i samarbetet med det bolag som utför tjänsten. Nu kan de även ställa relevanta frågor som gör det enklare för dem att rama in hennes behov. När förmedlingsföretaget har skapat sig en bild av vad Anna efterfrågar går denna förfrågan ut till relevanta assistansbolag i Jönköping som passar in på hennes profil. De får i sin tur komma in med förslag på hur de skulle lägga upp arbetet, kostnadsupplägg m.m. Nu kan Anna i lugn och ro jämföra de olika alternativen. Känner hon att hon vill ha stöd i frågan kan hon alltid kontakta förmedlingsföretaget och diskutera olika alternativ.

Aldrig någon kostnad

Det kan tyckas konstigt att förmedlingsföretaget kan utföra en tjänst gratis men det handlar om att assistansbolagen får hjälp att få nya kunder vilket i sin tur de är villiga att betala för. Om en person väljer att anlita ett förmedlingsföretag och ett avtal sedan skrivs med ett förmedlat assistansbolag kommer förmedlingsföretaget få en viss ersättning från detta bolag. Det är så tjänsten finansieras vilket innebär att kunden aldrig betalar något för tjänsten.

Hitta en bra assistansanordnare

Om du söker efter utförare av ledsagarservice i Stockholm kommer du snart se att det finns en rad olika assistansbolag som erbjuder dessa tjänster. Ett sätt att se gällande assistansbolag, och jämföra dessa, är att gå via Stockholm.se.

På Stockholm Stads webbplats finns en smidig tjänst som presenterar assistansbolag i Stockholm som har ledsagarservice inom sitt utbud. Eftersom det är ett fritt vårdval kan man alltså själv avgöra vilket företag som ska utföra tjänsten. Med ledsagarservice kan du få hjälp med fritidsaktiveter så som att gå och träna, ta del av stadens kulturliv eller träffa vänner.

I mitten av 2019 fanns det 123 assistansbolag i Stockholm som hade ledsagarservice. På hemsidan går det att välja hur de ska presenteras och därmed vad som ska jämföras. Klicka på ”Visa som lista” och läs lite kort om varje assistansbolag. Det går även att klicka på ”Jämför” för att ställa några utvalda assistansbolag mot varandra. Klicka på ”Visa enkel lista” för att enbart se företagens namn och utifrån detta välja vilka som ska jämföras. Detta är det enklaste sättet om man vet ett par assistansbolag som är intressanta och vill jämföra dessa.

Klicka på ”Visa på karta” för att se var dessa assistansbolag är belägna. För de flesta spelar det inte så stor roll var företaget har sitt kontor eftersom det är personalen som kommer ut och ger assistansen. Men vill man lätt kunna ta sig till ett kontor för att diskutera olika frågor kan läget vara avgörande. I detta läge går det även att spara samt dela kartvyn där de olika assistansbolagen är markerade med pilar.

Filtrera och hitta rätt

Till höger på hemsidan kan filtrering ske över de assistansbolag som är tillgängliga.

Områden
Välj exempelvis Bromma, Farsta eller Hägersten- Liljeholmen. Många assistansbolag erbjuder assistans över stora delar av Stockholm men vissa är mer lokala. Oavsett område finns ungefär 70 assistansbolag att välja på.

Nära mig
Om du är i Stockholm och datorn kan känna av var du befinner dig kan ”Nära mig” användas. Då filtreras assistansbolag fram som finns inom ett specifikt område i Stockholm.

Organisationsform
Spelar det någon roll om det är kommunen som står för assistansen eller om det är en privat aktör? Eller ser du helt att hjälpen kommer från ett kooperativ? Här kan assistansbolagen filtreras utifrån organisationsform.

Finna medium

Det finns många som jobbar med det okända i Sverige och kan man tänka sig att även ta kontakt med bra medium utomlands har man obeskrivligt många att välja bland. När man är på jakt efter ett bra medium kan det kännas svårt att hitta rätt och tyvärr finns det inga konkreta jämförelser som håller. Allt handlar om ett samspel med kunden och det okända. Det man kan göra för att hitta rätt medium för det man behöver vid tillfället då man söker, är att begränsa utbudet genom att komma fram till vad det är man är ute efter.
Det finns många inriktningar även när det kommer till frågan om mediala tjänster och den som kan ringa in ett specifikt område har betydligt lättare att få tag i ett medium som är bra på detta område. Vill man gärna ha sin konsultation rent fysiskt och inte ta ärenden av denna sort via telefon eller internet, kan också geografiska krav vara någonting som hjälper till med att minska antalet intressanta medium för just denna konsultation. En bra början för att hitta medium och vägledare är att besöka Tarotguiderna.

Mentala medium

Att hitta en person som har kompetens som mentalt medium behöver inte vara svårt. Detta är ett av de vanligare sätten för bra medium att arbeta på, även om det finns ett stort antal medium som jobbar på flera sätt. Om du har sett på de tv-sändningar som följer medium i deras arbete, är det förmodligen i första hand mentala medium du lärt känna. Arbetet går ut på att få en kontakt med den andra sidan och att sedan förmedla budskap till dig som kommit dit. En av de svåra bitarna i detta arbetssätt är att den som är medium helt och hållet måste släppa sina egna värderingar och förutfattade tankar.
Det är viktigt att man som bra medium inte bara förmedlar sin tolkning av budskapet man uppfattar, utan att man verkligen försöker förmedla budskapet utan att förvränga det på något vis. När du vill få kontakt med någon som arbetar i rollen som mentalt medium är internet, som ofta, en bra kanal för information. Även om man inte kan göra någon strikt jämförelse mellan olika medium utan endast utgå från andras erfarenhet och den intuition man har med sig, är det stor möjlighet att man hittar en person som är ett bra medium för det man vill få reda på.

Fysiskt medium

Det är inte många som arbetar som fysiska medium i Sverige även om det förekommer några som arbetar på detta sätt. Till den som inte är insatt i de olika typerna av medium kan dock sägas att detta inte är en form av medialt arbete som förknippas med enskilda konsultationer. Det handlar ofta om att flera personer sitter tillsammans och att saker och ting sker i rummet. Det kan vara saker som flyter i lufter eller gestalter som rör sig kring deltagare. Upplevelsen beskriver man ofta som väldigt kraftig men för den som vill få en kontakt och budskap från någon som lämnat människolivet är detta inte helt rätt.

Tarot

Flera av de som vill få kontakt med ett bra medium är ute efter spådom och av att få veta lite utförligare om vad som är på väg att ske i livet. Det kan handla om att man vill få upp ögonen för någonting och förbereda sig, eller att man vill få verifierad kunskap om någonting man känner sker. Det finns många bra medium som jobbar med tarot eller spåkula och det bästa sättet att få veta hur vederbörande resonerar kring sin mediala kraft eller sätt att jobba, är att ta kontakt med detta medium. Om det finns många som rekommenderar personen som ett bra medium och som fått hjälp med den typ av frågor du vill reda ut, är chansen stor att du också kommer att ha glädje av ert möte och kanske själv rekommendera denna person som ett bra medium för andra. Hoppas du finner ett medium som är bra för din situation.

Kameraövervakning – En enkel metod för att höja säkerheten

Kameraövervakning – En enkel metod för att höja säkerheten

Att ta sig tiden att välja ut ett bra system för kameraövervakning kan vara väl värt mödan. Är man en privatperson i ett drabbat område eller en företagare i en känslig bransch, är det något som kan löna sig på lång sikt. Det kan få ovälkomna gäster att vända sig bort från din fastighet, och om ett brott väl sker, är chansen större att ta fast förövaren om gärningen är fångad på bild. 

Bör kombineras med andra säkerhetsåtgärder

Men med det sagt är det givetvis inte helt vattentätt. I många fall är det något som bör kombineras med en rad andra säkerhetsåtgärder, särskilt om man bedriver en verksamhet som kan anses vara känslig för inbrott, rån eller stöld. Något annat att ta hänsyn till är att en kamera inte bör placeras hur och var som helst – i en del lägen kan det leda till integritetskränkningar. 

Tjuven kan givetvis vara framme, även om en kamera finns där. I sådana fall beror det normalt antingen på att de inte inser att området är övervakat, eller att de vet att de övervakas, men väljer att ta risken ändå. Den sistnämnda gruppen löper såklart högre risk att tas fast av polisen om det finns bra bilder av dem. 

Ett hjälpsamt verktyg för många är kameraövervakning i kombination med rörelsesensorer. Med dagens teknik kan dessa kopplas till telefonen, så att du får notiser när någon till exempel befinner sig vid dörren eller garageporten. 

Smart övervakning för hemmet med ny teknik

Dessa finns i en rad olika varianter. Till exempel har det relativt nyligen kommit smarta dörrklockor med kameraövervakning och rörelsesensorer till Skandinavien. Priset är relativt lågt (behöver inte kosta mer än någon tusenlapp), samtidigt som sensorerna är överraskande bra och precisa. Sådana här produkter kan lämpa sig mycket väl för privatpersoner, främst i villor, som vill ha ett ökat skydd mot ovälkomna gäster. 

Om detta dessutom kombineras med en skylt som tydligt informerar om att området är under kameraövervakning, minskar man risken för inbrott ytterligare. Just det sistnämnda kan verkligen behövas – på nätet kan många videoklipp från USA skådas, där inbrottstjuvar försöker stjäla de smarta dörrklockorna. 

Assistansbolag för diverse behov

De assistansbolag som finns tillgängliga i Sverige är många gånger experter på att sätta sig in i olika funktionshinder för att på bästa sätt kunna bistå. Detta är deras huvudkompetens även om hantering av ärenden och papper naturligtvis också följer. Den som just fått beviljat stöd via personlig assistans från LSS kan gå till vilket assistansbolag som helst för att köpa in deras tjänster. Trots att det kan tyckas vara en ganska enkel process finns det en del man kan vinna på att känna till. Vidare är det bra att sätta sig in i vilka möjligheter man har att på egen hand rekrytera de personliga assistenter man önskar jobba tillsammans med. För att hitta rätt assistansbolag kan man gå igenom information från de som verkar i närheten, alternativt höra av sig till en assistansförmedling.

En assistansförmedling jobbar med att hitta rätt assistansbolag för en brukare. Här kan man dock understryka att deras tjänster aldrig skall innebära ett tvång att välja något av de bolag de rekommenderar. Det är en tjänst som för brukaren är helt gratis. Man kan därför använda tjänsten som ett sätt att gallra bort assistansbolag som av en eller annan orsak inte verkar seriösa i sitt yrke. För att hitta vilka parametrar assistansförmedlingen tittar på kan man besöka deras sida om assistansbolag. Även här finns bra information som rör assistans.

Insikt och erfarenhet

Den som jobbar i rollen som personlig assistent behöver känna till så mycket som möjligt om sjukdomsbilden. I vissa fall kan det krävas utbildning innan man börjar jobba med en brukare. Orsaken kan bland annat vara att man behöver utforma sätt att kommunicera på ett smidigt och effektivt sätt. I yrkesrollen kommer man väldigt nära den brukare man jobbar tillsammans med. Personlig lämplighet är därför någonting som är mycket viktigt! Skulle brukaren inte vara bekväm med den assistent som hjälper till, kan denne snabbt säga upp assistenten. Personliga skäl är således betydligt starkare när det kommer till denna sorts uppdrag.

I takt med att individer får beviljat personlig assistans ökar intresset bland assistansbolagen att erbjuda tjänster inom detta område. Det går i dagsläget att hitta en uppsjö bolag i såväl större som mindre städer. För att komma i kontakt med dessa assistansbolag kan man ofta höra av sig direkt via telefon eller mail. Därefter kan man begära all den information man söker innan man gör sitt val.