Om man som brukare av någon anledning inte känner sig nöjd med sin assistans kan den sista utvägen vara att byta assistansbolag. Det är en process som vid en första tanke kan kännas både jobbig och lång men med rätt hjälp går det både smidigt och ganska snabbt. Den som önskar hjälp med att byta assistansbolag kan vända sig till en assistansförmedlare som sedan sköter i princip allt – här kan du läsa om fördelarna.
Oberoende hjälp för att byta assistansbolag
Den största fördelen med att anlita en assistansförmedling är att dom är helt oberoende. På så vis får man en rättvis bild av tänkbara aktörer och man kan bilda sig en egen uppfattning utan att bry sig om vad andra tycker. Oberoende hjälp i en sådan situation är värd mycket eftersom valet är så viktigt. För att hitta rätt kollar man bland annat på:
- Behov
- Krav
- Önskemål
Stor chans att hitta en ”perfect match”
En annan av dom stora fördelarna med att ta hjälp av proffs för att byta assistansbolag är att dom använder sig av smarta verktyg för att hitta rätt. Man börjar helt enkelt med att nämna både krav och önskemål på det nya bolaget och därefter kan förmedlingen plocka fram dom aktörer som matchar. Dom som inte gör det kan sorteras bort med en gång och då behöver man inte lägga tid och kraft på att kolla upp dessa.
Utifrån dom företag som sedan matchat bestämmer man själv vilket eller vilka man vill boka in en träff med. Självklart står man också själv för att göra det slutgiltiga valet av nytt assistansbolag.
Som kund kan man överlåta hela jobbet
Processen med att hitta och jämföra aktuella bolag går ganska fort och det enda som kan sätta käppar i hjulet i processen är att det ofta finns en uppsägningstid på tre månader. Denna kan man i vissa fall få hjälp att försöka förhandla bort, så att bytet kan ske så snart som möjligt istället.
Vill man inte själv säga upp avtalet med det gamla bolaget kan man få hjälp även med det. Kort och gott kan man säga att man kan få hjälp med hela processen om man så önskar, alternativt bara med dom delar man vill.